استفاده از راه کارهای کارآمد و جلوگیری از بهدر رفتن گاز در زمره  دغدغه های همیشگی مسئولین این امر بوده و هست. یکی از علل گازهای پرت شده، دستکاری و سرقت گاز توسط مشترکین و افراد سودجو در کنتورهای گاز بخصوص کنتورهای دیافراگمی بوده که مصارف خانگی، تجاری، کشاورزی، صنعتی و…را در بر می گیرد که بخش اعظم سرانه مصرف گاز در کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار ثبت شده، بالاترین درصد دستکاری کنتورهای گاز دیافراگمی از قسمتهای ورودی و خروجی، بدلیل عدم ایمن سازی و نداشتن پلمپ ایمنی بر روی مهره و رابط کنتورها صورت گرفته و بستر مناسبی جهت دستکاری و سرقت گاز می باشد.

این محصول بر اساس تجربیات متخصصین مهان سنجش ، مشاهده، بررسی و ضبط انواع دستکاری در کنتورهای گاز،  بگونه ایی طراحی گردیده تا امکان دستکاری از قسمت مهره و رابط کنتور را به صفر برساند. با توجه به تنوع بالای برند کنتورها، اعم از واردات کنتورهای آلمانی،چکسلاواکی، ایتالیایی و… در سالهای قبل و تولید کنتورهای داخل کشور تنوع فیزیکی کلاهک و ابعاد مهره و رابط ها به مراتب بیشتر از خود کنتورها می باشد و این پلمپ بگونه ایی طراحی شده است که قابلیت نصب بر روی کلیه مهره و رابط های جدید (گوشواره ایی) و قدیمی (ایرانی و خارجی) در حال بهره برداری را داشته و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه در واحد های نصب و اجرایی شرکتهای گاز می باشد. شایان ذکر است این پلمپ جهت کنتورهای گاز دیافراگمی از جی ریت G2.5  الی  G25 طراحی گردیده است.

پلمپ مهره رابط بر اساس سالها تجربه ی گروهی از متخصصین صنعت گاز، طراحی و ساخته شده و به شماره 97361 ثبت اختراع گردیده است. پلمپی با ضریب اطمینان بالا با پنج قفل و شاخص ایمنی که قابلیت نصب بر روی کلیه ی مهره و رابط های قدیمی و جدید  (گوشواره ایی) در ظرفیتهای مختلف را دارا می باشد و باتوجه به ساختار خاص و منحصر بفرد این محصول، امکان دستکاری از قسمت ورودی و خروجی کنتور را به صفر می رساند.

ساخت این پلمپ به روش قالبهای ترموپلاستیک بوده و با روش قالب گیری تزریقی تولید می گردد. جهت تولید این محصول از مواد پلی کربنات مقاوم به اشعه UV خورشید و مقاوم در اثر ضربه استفاده می گردد و دارای تاییدیه آزمونهای استاندارد بوده و بصورت میانگین 10 سال عمر مفید در شرایط محیطی مختلف را دارا می باشد.

مشخصات فنی و فیزیکی :

– مقاومت در برابر اشعه فرا بنفش خورشید  (UV) و سایر شرایط جوی: این محصول بدلیل دارا بودن پوشش آنتی UV، در مقابل این اشعه مقاومت بسیار بالایی داشته و رنگ و شفافیت آن در اثر تابش نور خورشید تغییر نمی کند و دارای تاییدیه آزمون مطابق استاندارد ASTM-G-154-16  می باشد .                     

– خود خاموشی و اشتعال ناپذیری: این متریال آتش نمی گیرد، شعله ور نمی شود و در دمای بالای حریق به آرامی ذوب و مانع گسترش آتش شده و سریع خاموش می گردد و دارای تاییدیه آزمون مطابق استاندارد ASTM-D-635 می باشد .                     

– مقاومت فشاری: این محصول در برابر فشارهای فیزیکی و مکانیکی، مقاومت قابل ملاحظه ایی داشته و در اثر برخورد با اشیاء پیرامون کنتور، دفرمه نمی شود و با توجه به آزمون انجام شده مطابق استاندارد ASTM-D-695 تحمل فشار تا 80 مگا پاسکال را دارد.

– مقاومت ضربه ایی: این پلمپ بدلیل بالا بودن سختی و استحکام الاستیکی پلی کربنات دارای مقاومت ضربه ایی بالا بوده و به استناد آزمون استاندارد IGS-M-IN-101 در اثر شوک و ضربه، شکسته نمی شود.

مزایا:

– جلوگیری از دستکاری و سرقت گاز در قسمت ورودی و خروجی کنتور

– نصب سریع وآسان و عدم نیاز به ابزار، سیم و پلمپ اضافی

– در دسترس بودن مشخصات رهگیری روی پلمپ مهره و رابط

– قابلیت تنوع رنگ جهت طبقه بندی نواحی گاز استان ها

– ایمنی غیر قابل رقابت با وجود 5 قفل ایمنی

– امکان نصب برروی تمامی کنتورهای در حال بهره برداری بدون نیاز به قطع جریان گاز

– ضریب ایمنی بالاتر با توجه به امکان ثبت شماره سریال خاص مشترک

– صرفه جویی قابل ملاحظه در وقت و هزینه برای شرکت گاز با توجه به عدم نیاز تعویض مهره و رابط قدیمی با مهره سوراخ دار

– ارائه شواهد و علائم ظاهری روی بدنه پلمپ در صورت بروز هرگونه دستکاری